Slutspurten 2014

Kategori: Allmänt

SLUTSPURTEN 2014

5.5 km

Starten går nedanför Utsikten och går direkt upp till höger och följer terrängspåret som korsar rullskidbanan rakt fram.  Man springer ca 200 meter och svänger vänster där rullskidbanan också går, Björnsvängen. Strax efter viker banan av till höger in på brett terrängspår. Längre fram svänger man upp till höger på en lite mindre stig (pil visar var man svänger upp). Man springer förbi vindskyddet och några meter på 3km-eljusspåret innan man svänger in till höger och sedan direkt vänster in på en liten stig. Efter ca 100 meter kommer man på sidan av ett litet kalhygge och så småningom bär det av neråt en lång raksträcka med mycket rötter, här är det bitvis väldigt blött och lerigt, kan vara halt, så ta det försiktigt!

Stigen svänger åt vänster längst ner i backen sedan till vänster igen på ett brett terrängspår innan den viker av på en liten stig som blir näst intill obanat, men väl markerat. Det är fin mossa att springa på och något vält träd att skutta över.  OBS! Efter ca 2.8 km delar sig banorna och 10an svänger neråt till höger och 5,5an fortsätter rakt fram och korsar ett större spår för att fortsätta på en liten stig.

Det fortsätter att vara relativt flackt på fin stig, men med en hel del rötter. Gamla slalombacken korsas rätt över och man följer på en MTB-stig. Väl ute på ett större spår svänger det höger och strax efter vänster igen och in på en stig som går ihop med slutet av 10km. (Det återstår ca 1,5 km till mål)

Här följs en bit av MTB-spåret motsatt håll, samt hundspåret och det blir ganska snårigt. Sen kommer banan att svänga rätt in i skogen till vänster och det blir obanat med tydlig markering.

Snart kommer en fin och mjuk skogstig då banans sista kilometer slingrar sig uppåt. Sista 150 metrarna är det samma som i starten fast motsatt håll, så nerförsbacke i mål!

10km

Starten går nedanför Utsikten och går direkt upp till höger och följer terrängspåret som korsar rullskidbanan rakt fram.  Man springer ca 200 meter och svänger vänster där rullskidbanan också går, Björnsvängen. Strax efter viker banan av till höger in på brett terrängspår. Längre fram svänger man upp till höger på en lite mindre stig (pil visar var man svänger upp). Man springer förbi vindskyddet och några meter på 3km-eljusspåret innan man svänger in till höger och sedan direkt vänster in på en liten stig. Efter ca 100 meter kommer man på sidan av ett litet kalhygge och så småningom bär det av neråt en lång raksträcka med mycket rötter, här är det bitvis väldigt blött och lerigt, kan vara halt, så ta det försiktigt!

Stigen svänger åt vänster längst ner i backen sedan till vänster igen på ett brett terrängspår innan den viker av på en liten stig som blir näst intill obanat, men väl markerat. Det är fin mossa att springa på och något vält träd att skutta över.  OBS! Efter ca 2.8 km delar sig banorna och 10an svänger neråt till höger och 5,5an fortsätter rakt fram. Två fällda träd ska bemästras innan man kommer ut på ett större rakt terrängspår, en del lera innan man springer över en stor träbro över E14. Direkt efter bron svänger man in på en stig till höger. Det leder över terrängspåret in på en liten bit av den röda reflexbanan (teknisk stig) sedan längs en bäck som kommer ut på terrängspår igen som man följer några hundra meter upp mot en till stor träbro vid Grustaget. Här uppe tar man det högra spåret och springer en slinga på ca 2 km med blandat terrängspår, stig och obanat och kommer sedan tillbaka över bron igen på andra sidan. Det blir en lång nerförslöpa på terrängspår, över E14 tillbaka mot ÖSK.

Sedan följs en bit av MTB-spåret motsatt håll, samt hundspåret och det blir ganska snårigt. Sen kommer banan att svänga rätt in i skogen till vänster och det blir obanat med tydlig markering.

Här blir det återigen en bit med våtmark men övergår sedan i en fin och mjuk skogstig då banans sista kilometer slingrar sig uppåt. Sista 150 metrarna är det samma som i starten fast motsatt håll, så nerförsbacke i mål!